Lähtökohta

Puistoblues on Euroopan johtava bluesfestivaali, jota on järjestetty talkoovoimin yhtäjaksoisesti jo vuodesta 1978. Festivaali on merkittävä kulttuuritapahtuma Suomessa – vuonna 2019 festivaali oli kuudenneksi suurin kokonaiskävijäämäränsä osalta.

Puistoblues on monelle jokavuotinen perinne, jota ei voi ohittaa: kesän kohokohta, jossa tavataan vanhoja ystäviä, mutta tehdään myös uusia. Ainutlaatuinen bluesfiilis valtaa Järvenpään Vanhankylänniemen vuosi toisensa jälkeen, ja tuo paikalle maailmanluokan artistien lisäksi yleisön, joka edustaa kaikkia ikäluokkia.

Puistobluesin brändiin haluttiin tuuletusta – uutta näkökulmaa festivaalin ilmeen modernisointiin, jotta se pysyy kilpailukykyisenä ja mielenkiintoisena haastavassa ja kasvavassa markkinakentässä.

Toteutus

Puistoblues 2020 ilme luotiin yhdessä Puistobluesin ydintiimin kanssa. Vuoden 2020 brändi-ilme modernisoitiin siten, että se kunnioittaa festivaalin perinteitä ja historiaa. Logo sai inspiraationsa bluesäänitteiden 100-vuotisesta taipaleesta, sillä elokuussa vuonna 1920 äänitettiin ensimmäinen blueskappale* koskaan. Samalla määriteltiin myös viestintään uudet linjaukset ja kirkastettiin festivaalin strategiaa.

Koronavirustilanteen ja festivaalin peruuntumisen johdosta tulossa on myös Puistoblues-verkkokauppa sekä uudistetut verkkosivut.

*Mamie Smith and Her Jazz Hounds – Crazy Blues